مجله گردشگری میدالس

سامانه خدمات گردشگری میدالس

مجله گردشگری میدالس

سامانه خدمات گردشگری میدالس

سامانه خدمات گردشگری میدالس

پل زمان خان یکی از بناهای با ارزش و قدیمی شهر سامان واقع در شهرستان سامان است که دارای دو دهانه، ۳۰ متر طول و ارتفاع ۱۲ متر است. پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه‌پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۲ کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد. این پل با معماری پرصلابت خود یکی از زیباترین پل های خاورمیانه بوده و همه ساله گردشگران زیادی از اقصا نقاط جهان از آن بازدید می کنند. ورودی پل از سمت روستای ایلبیگی می‌باشد که در این مسیر به دهکده سیاحتی زاگرس قرار دارد.

در ادوار گذشته ایلات و عشایر قشقایی از روی آن آمد و شد می‌کردند. در حال حاضر این پل بیشتر جنبه گردشگری دارد. قرار گرفتن پل زمانخان بر روی آب‌های زاینده رود و وجود مناظر طبیعی چشمگیر اطراف در کنار اقدامات عمرانی انجام شده، این منطقه را به یکی از قطب‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده‌است. اطراف پل مملو از باغ‌های فراوان با درختان گوناگون میوه می‌باشد که مناظر زیبایی را بوجود می‌آورند. منطقه‌ای که پل زمانخان در آن قرار دارد دارای آب و هوای معتدل و بسیار پاکیزه است و در روزهای تعطیل پذیرای سیل گردشگران می‌باشد. بیشتر ماهیان این رودخانه ماهی قزل آلای وحشی (گوشت صورتی) است که از گران ترین اقسام ماهی در دنیا محسوب شده و بسیار پرطرفدار است. از دیدنی ترین مناطق نزدیک پل زمانخان میتوان به منطقه باباپیراحمد شهرستان سامان در نزدیکی روستای چم جنگل اشاره کرد. زیارتگاه باباپیراحمد از ازمنه قدیم جزئی از سامان بوده و عده ای مدتی است که نام های مجعولی را برای آن اتخاب کرده اند که صحیح نمی باشد.

بنای اولیه پل زمانخان به همین سبک و با معماری پیش از اسلام مربوط به دوره ساسانی بوده که همچون سایر آثار این دوران متاثر از معماری رومی است. پل زمانخان به لحاظ تاریخی قدیمی ترین پل زاینده رود بوده و هیچ شباهتی به پل هایی که در شهر اصفهان بر روی زاینده رود احداث شده ندارد. ساختن این پل به دستور زمان‌خان رئیس طایفه نفر از خاندان ایل بیگی ایلات ترک زبان قشقایی استان فارس و از سرداران معروف شاهان صفوی که زمانی دامنه کوچ آن‌ها تا منطقه سامان می‌رسید و در روستای ایلبیگی سکنی می‌کنند. بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث گردید. لازم است ذکر شود که عشایر ترک زبان جنوب را بیش تر به نام ایل بزرگ قشقایی می‌شناسند و «زمان خان نفر» جزئی از مردان این ایل بزرگ به شمار می‌رفت. طایفه نفر امروزه در شهرستان مرودشت واقع در استان فارس در محله نفر زندگی می‌کنند. زمان خان بدست سردار خراسانی بنام مصطفی داورزنی به اسارت گرفته شد

در فارسنامه ناصری به صراحت ذکر شده‌است که سلسله خوانین طایفه نفر از تیره «زمان خان لو» می‌باشند و در کتاب فارسنامه ناصری دربارهٔ نوادگان زمان خان نفر آمده است که «حاج حسین خان نفر در زمان دولت نادرشاهی و سلطنت کریم خان اعتباری تمام در مملکت فارس داشت، راتق و فاتق امور دیوانی بود و حکومت طایفه بهارلو و نفر در کف کفایتش به اقتدار می‌گذشت و بعد از وفات او خلف الصدقش محمد تقی خان نفر به جای پدر برقرار گردید و بعد از وفات او خلف الصدقش علی اکبر خان نفر شاعر «انجم» تخلص بعد از وفات پدر به حکومت بهارلو و نفر برقرار گردید»

پل زمان خان سه بار یکی در سال ۱۲۰۲ توسط کارگزاران حکومت صفوی، بار دوم توسط خوانین روستای ایلبیگی در سال ۱۳۲۹ هجری قمری و بار سوم در سال ۱۳۲۱ شمسی به وسیله [ رئیسعلی رئیسیان ] از خوانین قریه ایل بیگی به‌طور کامل تعمیر و مرمت شد. استحکام این پل با احداث دیوار سنگی در طرفین آن، دو چندان شد.


اجاره ویلا چادگان

اجاره ویلا دهکده زاینده رود

اجاره ویلا باغ بهادران

اجاره ویلا باغبهادران

اجاره ویلا باغبادران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی