مجله گردشگری میدالس

سامانه خدمات گردشگری میدالس

مجله گردشگری میدالس

سامانه خدمات گردشگری میدالس

سامانه خدمات گردشگری میدالس

باغ بهادران یا باغبادران یکی از شهرهای استان اصفهان است. قرار گرفتن در حاشیه رودخانه زاینده رود باعث شده این شهر درزمره یکی از بهترین های نقاط آب و هوایی استان به شمار رفته و خصوصاً در شش ماه اول سال پذیرای میهمانان زیادی از سایر نقاط استان و حتی کشور می باشد.

عبور بزرگترین رود خانه فلات مرکزی ایران از وسط این شهر، بیشه های انبوه ،موقعیت کوهستانی و نزدیکی به استان چهار محال وبختیاری ،آب و هوای این شهر را تحت تأثیر قرارداده است. در سال‌های اخیر و به دنبال بروز خشک سالی‌ها و خشک شدن رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان، شهر زیبای باغبادران به دلیل داشتن باغ‌های زیبا، جاری بودن آب رودخانه، برخورداری از فضای سبز و ساحل زیبای زاینده رود، سوغاتی‌های مختلف، فرهنگ والا و اخلاق خوب مردم بومی، برخورد گرم و صمیمی ساکنین و مردم محلی، مورد توجه و اقبال مردم شهر اصفهان و سایر شهرهای استان و کشور قرار گرفته به طوری که در روزهای تعطیل و آخر هفته تعداد زیادی گردشگر برای بازدید از شهر و جاذبه‌های زیبای گردشگری آن، طبیعت روح نواز و خرید سوغات به باغبادران می‌آیند. در پی حضور چشمگیر و روزافزون گردشگران در باغبادران، عده ای از سرمایه گزاران غیر بومی و همچنین مردم محلی اقدام به تأسیس ویلاها و مجتمع‌های پذیرایی و اسکان موقت در این شهر زیبا نموده‌اند. با حضور در باغبادران در اولین نگاه متوجه تعداد زیادی رستوران و کافی شاپ‌های مدرن و سنتی خواهید شد که همگی برای جذب بیشتر مشتری اقدام به ارایه خدماتی بی نظیر و با کیفیت می‌نمایند.

معرفی باغ بهادران

باغ‌بهادران یا باغبادران یکی از شهرهای استان اصفهان ( واقع در جنوب غربی استان و در مسیر جاده اصفهان شهرکرد ) و از توابع شهرستان لنجان در مرکز ایران است. بخش باغ بهادران یا همان باغبادران با مرکزیت شهر باغبادران در ۶۰ کیلو متری جنوب غربی شهر اصفهان قرار گرفته است. بخش باغبهادران با وسعت ۵/۵۴۲ کیلومترمربع در نیمه غربی شهرستان لنجان واقع شده و ۴۹% از وسعت این شهرستان را در بر گرفته است. این بخش از شمال با شهرستان تیران و کرون ، از شرق و جنوب با بخش مرکزی و از غرب با استان چهارمحال و بختیاری هم مرز و دارای آب و هوای بسیار مطلوبی است. بخش باغبهادران با جمعیتی بالغ بر ۴۸۸۸۵ نفر ۲/۲۲% از جمعیت شهرستان لنجان را در خود جای داده است. این بخش دارای سابقه فرهنگی کهنی است به طوری که هجدهمین مدرسه ابتدایی استان اصفهان در سال ۱۳۰۵ در بخش و در شهر باغبهادران تأسیس شده است. نام اصیل و گذشته باغبهادران، باغ آذران است که به معنای آتشکده می باشد ، در مجاورت باغبهادران و در محلی که به قلعه کافر یا قلعه گیر شهرت یافته است بقایای آتشکده ای از دوران پیش از اسلام در این منطقه به جای مانده است و بنابر ماهیت آتشکده ها در این محل آتش یا آذر مقدس که حافظ و نماد حیات اجتماعی جامعه ساکن در این منطقه دانسته شده شعله ور بوده است .

شهر باغ بهادران از سه محله به نام‌های باغبادران ، دُورَباط و مَلِک‌آباد تشکیل شده‌است. خیابان‌ها و کوچه‌های باریک و شیب دار از خصوصیات آن است. از مکان‌های دیدنی آن می‌توان به قلعه چهار برج ، امامزاده شاهزاده ابراهیم ، آتشکده قلعه کافر ( بقایای آتشکده زرتشتیان )، باغ‌ها پارک ساحلی و ساحل زیبای زاینده رود اشاره کرد.

بخش باغبهادران در قسمت شهری دارای دو شهر با نامهای باغ بهادران و چرمهین و در قسمت روستایی دارای ۳۷روستا است که در سه دهستان این بخش که عبارتند از : دهستان چم رود با مرکزیت روستای کرچگان، دهستان چم کوه با مرکزیت روستای چم یوسفعلی و دهستان زیر کوه با مرکزیت روستای کچوئیه پراکنده می باشند. از ۳۷ روستای موجود در بخش باغبادران تعداد ۲۰ عدد از آنها در ساحل رودخانه زاینده رود قرار گرفته اند . لازم به ذکر است که رودخانه زاینده رود از سد چادگان یا سد زاینده رود تا منتهی الیه غربی بخش باغبادران یعنی روستای چم طاق مسیری بالغ بر ۷۴ کیلومتر را با پیچ و خم های بسیار زیاد طی می کند و در طول ۳۷ کیلومتر بعدی نیز میهمان یا شاید با عنوانی بهتر میزبان بخش باغبادران است. طبیعی است با وجود جاری بودن رودخانه زاینده رود با این طول در بخش باغبادران جاذبه های گردشگری طبیعی یا اکوتوریستی فراوانی به وجود می آید که در طول این مسیر و ۲۰ روستای واقع در ساحل رودخانه زاینده رود پراکنده هستند و در واقع این رودخانه زاینده رود است که از دیر باز باعث تداوم حیات در این روستا ها و شهر باغبادران شده است ، این روستاها که هر بیست تای آنها در دو دهستان چم رود و چم کوه قرار دارند به ترتیب عبارتند از : روستای چم آسمان ، شهر باغبادران ، روستاهای چم پیر ، مورکان ، سعید آباد ، کرچگان ، برنجگان ، صادق آباد ، کته شور ، دورک ، خشوئیه ،آیدغمیش ، زرد خشوئیه و پرکستان در دهستان چم رود ، روستاهای چم علیشاه ، چم آغل ، چم کهریز ، چم نور، چم یوسف علی ، چم حیدر چم طاق در دهستان چم کوه.  روستاهای دیگر بخش باغبادران که اغلب آنها در دهستان زیر کوه هستند عبارتند از چند روستای پایکوهی واقع در دامنه جنوبی کوه پیر شمع الدین که بزرگترینشان روستای کلیشاد رخ است ، روستاهای کچوئیه ، هاردنگ ، زمان آباد و شورجه در قسمت شرقی بخش باغبادران ، روستاهای حاجی الوان و قلعه ترکی در ساحل شمالی رودخانه زاینده رود واقع در صحرای طبس باغبادران و چند روستای پراکنده دیگر است.

بادام و گردو جزو محصولات این شهر است و از سوغات آن می‌توان به پولکی ( نوعی پولکی معروف به رُسی ) و نبات اشاره کرد.

 

اجاره ویلا باغبهادران

اجاره ویلا چادگان

 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی